„Textul liric. Analiză comparativ-critică a manualelor alternative – Lucrare metodico-ştiinţifică”
de Gabriela Mirela Dragomir
referent ştiinţific: lect. univ. dr. Mariana Vârlan
ISBN 978-606-8955-07-0
Anul publicării: 2018
Caracteristici: 17×24 cm | 136 pagini
A citi o carte a devenit o activitate chinuitoare, o activitate care păleşte în faţa posibilităţilor oferite de calculator. Ne înspăimântă gândul unei generaţii care a început să se claustreze tot mai mult într-un univers de gradul doi, construit artificial şi creat să imite perfect natura. Dezvoltarea elevului în şcoală şi în afara ei, nu este posibilă fără dezvoltarea vorbirii acestuia; o exprimare săracă, imprecisă este dovada unei gândiri şi, uneori, a unor trăiri la fel de sărace sau de neclare. De aceea, profesorul de limba şi literatura română trebuie să vină în ajutorul elevului, să-l atragă cu texte atent selectate, să găsească metodele şi procedeele prin care să formeze elevilor gustul pentru lectură, respectul faţă de valorile morale şi estetice ale operei literare, dorinţa de autoperfecţionare. Învăţământul românesc era, până la reforma sa, tributar metodelor favorizatoare stocării şi reproducerii mecanice a informaţiilor, neglijându-se aplicarea cunoştinţelor, utilizarea lor în situaţii noi. Acum, accentul s-a deplasat pe antrenarea mecanismelor gândirii şi imaginaţiei, în vederea formării abilităţilor de înţelegere şi de interpretare a cunoştinţelor. Altfel spus, accentul s-a deplasat de pe informativ pe formativ. Textele literar-artistice devin mijloace pentru formarea elevilor ca cititori avizaţi de literatură. Excesul de informaţii istorico-literare, bibliografice, istorice şi sociale îndepărtează elevul de literatură. Plăcerea lecturii şi receptarea textului sunt repere fundamentale ale demersului didactic la lecţia de literatura română.
Recenzii
Nu există recenzii până acum.